Door drie landen... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu Door drie landen... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu

Door drie landen...

Blijf op de hoogte en volg Jolien

09 Maart 2016 | Singapore, Singapore

Hallo hallootjes,

De tijd vliegt! Inmiddels zit ik al meer dan vier maanden hier in Azië. Als ik terug kijk naar foto's van de eerste dagen dan voelt dat als een vorig leven! Gelukkig heb ik ook nog twee maanden te gaan waar nog van alles in gaat gebeuren. Maar nu eerst weer even zo'n drie weken terug in de tijd…

Vanuit Yangon had ik het vliegtuig naar Suratthani, via Bangkok. Omdat ik geen genoeg kan krijgen van onderweg zijn, besloot ik direct de nachtboot naar het eiland Koh Tao te pakken. Koh Tao is echt prachtig! Het is druk en toeristisch, maar alsnog het typische perfecte blauw-water-witte-stranden-eiland. Na even zoeken had ik een hostel en een duikschool gevonden voor de komende dagen. Duikdag 1 bestond alleen maar uit een introductieklasje, dus de rest van de dag heb ik heerlijk op het strand gelegen. Dag twee kregen we weer les over allemaal belangrijke dingen en hoe je zorgt dat je niet dood gaat onderwater. In het zwembad mochten we gelijk onze nieuwgeleerde skills gaan testen! Ik had al eens gedoken, maar het blijft toch even eng om zo ineens onder te gaan. Ook een aantal van de oefeningen waren best eng, maar na twee uur (!) onder water te zijn geweest had ik het wel redelijk door. De volgende dag gingen we zien of dit ook echt zo was in de open zee!! We moesten zelf onze gear aantrekken en bij elkaar checken of het goed zat en daarna met een grote stap de zee in. En daar gingen we! Weer moesten we een aantal handelingen verrichten, zittend op de zeebodem. Weer was t spannend, maar gelukkig hoef ik nu veel van die dingen nooit meer te doen! De tweede duik hoefden we niks meer te oefenen dus konden we voraal genieten van het duiken. Het was vrij troebel, dus ik moest de zwembroek van mn instructeur goed in de gaten houden, maar alsnog was het vrij geweldig! Op duikdag 4 hadden we nog twee duiken, over een wrak, langs koraal en tussen mooie visjes… zo mooi allemaal! Eenmaal boven was ik dan officieel Open Water Diver!
Omdat ik zo strots was op mijn certificaat ben ik op het volgende eiland, Koh Lanta, gelijk weer gaan duiken! Het was duur, maar het was zo geweldig. De onderwaterwereld is echt bizar en zo prachtig! Zoveel (gigantische) vissen gespot, in grotten geweest en zulk mooi gekleurd koraal. Echt geweldig! Ook heb ik op dit eiland samen met vrijwel iedereen van het hostel een mooie dagtrip gemaakt langs een aantal snorkelplekken, stranden en een verborgen lagoon. We moesten door een grot zwemmen en kwamen op een strandje omringt door rotsen. Ooit heb hier piraten hun schatten bewaard, geen grappen! Verder heb ik vooral genoten op Koh Lanta.
Het volgende eiland lag alweer in het volgende land, Maleisië. Na de gebruikelijke reeks aan busjes en boten kwam ik aan op Langkawi. Samen met een Fins meisje die ik op de boot ontmoette, heb ik de dagen op Langkawi doorgebracht. Naast het bezoeken van een hele hoge Sky Bridge en de stijlste Cable Cars ter wereld heb ik niet zoveel gedaan hier. Vrijwel iedereen is opeens Indisch in Maleisië, dus sochtends, smiddags en savonds wordt er Indisch gegeten. Best prima. Voor even.
De volgende bestemming, Cameron Highlands, lag ver weg, dus begon de reis al om 06:00. Eenmaal aangekomen voelde ik mij vrij slecht, maar toch moest ik even gezellig doen tijdens het eten met mensen die ik in Myanmar had ontmoet. Kleine wereld! Cameron Highlands is een gebied die bekend staat om zijn hoge kwaliteit thee. Met een tour gingen we langs de gigantische theestruikgebieden. Het was echt zo bizar mooi. Overal thee. Zwarte thee, Chinese thee en groene thee blijkt allemaal van dezelfde struik te komen, alleen moeten ze ieder een andere tijd ‘geoxideerd’ worden. De groene thee heb ik persoonlijk getest in een mooi theehuis, gelegen tussen de bergen. Het was totaal geen boeiende thee, maar absoluut zeer hoge kwaliteit. Denk ik. Onderdeel van de tour was ‘the Mossy Forest’; een oud bos met grote bomen en lianen die volledig ondergegroeid waren met mos. Heel sprookjesachtig. Daarna zijn we terug gelopen naar ons dorp langs allemaal aardbeienplantages.
Next up was Kuala Lumpur! Van struiken in de bergen naar wolkenkrabbers in de stad. Aangezien ik geen idee had wat er precies te zien was in KL, ben ik gewoon een beetje rond gaan lopen. Ik hou echt van hoge/grote gebouwen! Terug in mn hostel kwam ik toevallig het Finse meisje van Langkawi weer tegen waar ik de volgende dag mee rond ben gaan lopen. s’Avonds zijn we de KL Tower op gegaan om te genieten van lichtjes en gebouwen en natuurlijk moesten we even langs de bekende Petronas Twin Towers. Aangezien de Batu caves een dingetje zijn om te zien heb ik de metro hier naartoe gepakt. Voor de belangrijkste grot staat een gigantisch beeld van een (welke?) gouden Hindu god. De 277 treden naar de grot worden nog leuk gemaakt door sneaky aapjes, maar de grot zelf is eigenlijk niet zo boeiend. Toch weer gezien. Check.
Twee uurtjes verwijderd van Kuala Lumpur ligt Melaka. Ooit was dit een Nederlandse koloniestad, dus ik was wel benieuwd naar wat de Nederlanders hadden achtergelaten. Een kerk en een stadhuys. Woeh. De weg ernaartoe was eigenlijk veel leuker; alle kleine huisjes langs de rivier waren beschilderd met gezellige kleurtjes. Ook ging ik naar het zwembad omdat het echt ongelooflijk warm was, maar deze was anders dan anders. Zoals zo vaak moest ik als non-Malay dubbel zoveel betalen, maar het gekke was dat je in shifts moest zwemmen. Van 02:30 tot 04:00 mocht ik in het zwembad en toen moest ik weer weg. Gezellig met allemaal Indische mannetjes.
Nu van een klein dorp naar een groot dorp; Singapore! Land nummer 7 op mijn reis! KL was leuk, maar Singapore is echt geweldig. Hier ga ik op een dag wonen/werken. Via via ontmoette ik twee jongens die in Singapore zijn opgegroeid. Met hun heb ik een traditioneel Singaporees gerecht gegeten; rice and chicken. En ja, dat was gewoon rice and chicken. Maar wel heel lekker! Daarna gingen we (met de auto! Wat een luxe) naar Marina Bay, waar we de lichtshow hebben bekeken en een beetje hebben rondgelopen. Het was iLight Singapore Festival, dus overal waren leuke dingen met licht te zien. In zo'n grote stad ben ik al snel blij, dus zelfs de autorit terug naar mijn hostel was leuk haha. De twee daaropvolgende dagen heb ik Little India, Orchard Road, Marina Bay, Merlion Park, Gardens by the Bay en the Southern Ridges bekeken. Google. Van gebouwen tot natuur: alles is modern en aangelegd, maar wel prettyyyy. Ik was zo blij om de H&M weer eens te zien dat ik er gelijk naar vier ben geweest!
Singapore is (net als Maleisië) veel rijker en moderner dan alle andere landen die ik bezocht heb. Gek contrast. Ik wilde water hebben dus ik ging op zoek naar de straatverkopers, maar dat past denk ik niet bij het moderne beeld, dus die zijn er gewoon niet. Geen vuil. Geen armoede. Dingen zijn veel duidelijker en beter geregeld. Echt een hele andere wereld de afgelopen dagen.

Morgen pak ik het vliegtuig naar het op één na laatste land van mijn reis: Indonesië! Hopelijk gaat deze vlucht net zo makkelijk als de vorige en ben ik er zo. I'll keep you posted :)!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 09 Maart 2016 - 15:42

    Madelein:

    Vier maanden pas. Ik dacht dat je al veel langer weg was, het voeld als een eeuwigheid! Veel plezier in Indonesië, daar zul je vast meer oud koloniaans Nederlandse dorpen tegen komen.

    Kus Mad

  • 09 Maart 2016 - 19:29

    Douwe:

    als ik het allemaal zo lees, dan kom je alleen naar huis om je kleren te wassen en ga je heel snel weer terug. Groetjes, Douwe

  • 09 Maart 2016 - 22:14

    Sanne:

    Lieve joliebolie, wat een heerlijk verhaal weer! Vanmiddag ook al het verhaal van pan gelezen.. jullie maken me wel ernstig jaloers zo samen hoor! Ik vind het zo leuk om je verhalen te lezen, ik hoooor het je gewoon vertellen! 'maar de grot zelf is eigenlijk niet zo boeiend. Toch weer gezien. Check. ' haha dat is echt zo'n typische Jo zin! Nog twee maandjes en dan kan ik je eindelijk weer in het echt je gekke verhalen horen vertellen. Ik heb er zin in, maar geniet vooral nog even mega van de komende tijd! Nederland blijft saai als altijd, dus maak vooral geen haast om terug te komen.. dikke knuffel!!!

  • 13 Maart 2016 - 16:20

    René:

    HaJolien!
    Geweldig om te lezen wat jij allemaal beleefd en vooral hoe jij dat ervaart.
    Blijf met volle teugen genieten!
    René.

  • 14 Maart 2016 - 13:07

    Marja + Theo:

    Liefste jongste dochter,

    Wat een verhalen weer. Je ziet het bijna voor je zoals je allemaal vertelt.
    Ik vind het knap zoals je, je redt in je eentje.
    Ik ben heus wel trots op je.
    Nog hele fijne laatste weken.

    XXXM


  • 05 April 2016 - 17:47

    Panda:

    Hello hellooooo! Blijkbaar had ik deze nog niet gelezen dus nu ben ik weer up to date! Wat ga jij het duiken missen als je weer terug in NL bent! Maar het klinkt in ieder geval alsof je er erg van hebt genoten ;) klinkt allemaal heerlijk :) Ik ben ook erg benieuwd naar de rest van Maleisie! Maar zoals je het omschrijft klinkt het leuk! Opeens was iedereen Indisch haha... Maar ook moslim! Heb je er straathonden gezien? Voor moslims zijn honden een 'vies' dier dus worden ze afgeslacht en zijn er dus alleen straatkatten.. bizar he. Maar dat terzijde. Dit wordt een lang verhaal. Ik vond wel dat ik wat credit mocht voor de 'via via ontmoette ik..' maar volgens mij wilde je gewoon graag alles snel verteld hebben haha. Op naar je volgende blog!!

    Kusjes xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 33926

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 31 Maart 2019

Zuid-Amerika

27 Oktober 2015 - 26 April 2016

Backpacken door Zuidoost-Azië

22 September 2011 - 18 Maart 2012

New York!

Landen bezocht: