Zoals verwacht totaal onverwacht - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu Zoals verwacht totaal onverwacht - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu

Zoals verwacht totaal onverwacht

Blijf op de hoogte en volg Jolien

05 April 2016 | Indonesië, Ubud

Hallo trouwe lezers!

Inmiddels ben ik weer een land verder, dus tijd voor een blog. De afgelopen drie weken was ik in Indonesië, en wat is dat een geweldig land! De reis begon in Jakarta, de hoofdstad. Mij was verteld dat dit niet zo'n hele bijzondere stad is, dus na een nachtje was ik van plan door te gaan naar Yogyakarta, maar dat bleek niet zo makkelijk te gaan… Doordat het weekend was zaten alle treinen vol en konden we eigenlijk nergens heen (inmiddels waren we met een groep van vijf mensen met hetzelfde probleem), maar gelukkig wisten we na veel moeite een busje te pakken richting Bandung. Ook goed. Bandung is niet zo denderend, maar door de gezellige groep en een local meisje die we ontmoet hadden, hebben we ons prima vermaakt. Reizen in Indonesië is echt een ramp en al vrij snel werd ons duidelijk dat je beter dingen ver van tevoren kunt regelen ipv diezelfde ochtend. Door algehele langzaamheid en slechte planning hebben we de eerste dag in Bandung niks gedaan behalve eten. Op dag twee gingen we met de auto + personal driver op weg naar een vulkaan, maar het bezoeken daarvan bleek €20 te kosten en dat gaat boven ons backpackerbudget. Dan maar naar de hotsprings.. Wij waren daar echter de grootste attractie. We hebben ongeveer een half uur op een steen gezeten om met iedereen op de foto te gaan. Mensen stonden gewoon in de rij! De rest van de dag hebben we nog wat random activiteiten gedaan (melk gedronken!) en zijn we uit geweest met het meisje die daar woonde. Zij en haar vrienden bezaten allemaal minstens 1 ziekenhuis, dus wij bevonden ons tussen de upperclass van Indonesië. Het was geweldig grappig allemaal!
Minder grappig was het vroege opstaan van de volgende dag, maar het was het volledig waard. Het uitzicht vanuit de trein naar Yogyakarta was werkelijk prachtig! Inmiddels heb ik al heel wat gezien, maar dit was toch weer anders. En zo mooi! Omdat de reis natuurlijk niet zomaar soepel kon verlopen hadden we een aanrijding met een kokosnootbusje. Spanning en sensatie! Gelukkig was er weinig aan de hand en konden we snel weer verder. Yogyakarta is een gezellige stad met allemaal leuke plekjes om te eten. Met de scooter zijn we naar mooie watervallen gereden en een restaurant met geweldig uitzicht. Jo op de scooter blijft een avontuur maar ik heb het Aziatische verkeer overleefd! Iets buiten de stad ligt een tempelcomplex, Borobodur, die je heel mooi kunt bekijken vanaf een naastgelegen berg. Om 04:00 pakten we een auto om vanaf deze berg de zonsopgang te bekijken. En ja, het was weer mooi! Toen de zon eenmaal op was, zijn we de tempel van dichtbij gaan bekijken. Om 09:00 sochtends hadden we er al een halve dag op zitten! Na het bezoeken van een indrukwekkende Hindu tempel, Prambanan, gingen we terug om nog weer even wat slaap te pakken.
Na weer een mooie treinreis kwamen we aan in Surabaya. Direct bij aankomst hadden we een taxi geregeld richting Mount Bromo. Omdat deze trip snachts plaatsvindt zijn we overdag maar vast gaan slapen. Om 00:00 kwam de taxi en rond 04:00 begonnen we aan de klim de berg op onder de meest heldere sterrenhemel. De zonsopkomst zelf was niet perse heel bijzonder, maar het beeld dat in zicht kwam zeker wel! Geweldige vulkanen met rookpluimen, groene vlaktes en hoge bergen... Waarom slapen als je ook zoiets moois kunt zien?! In de auto terug kwam ik erachter dat ik vijf (!) tickets naar Bali had geboekt vanaf het verkeerde vliegveld. Zoiets doms had ik in lange tijd niet gedaan. We zullen maar zeggen dat ik heel erg moe was. Een vliegtuigje later zaten we toch op Bali.
Ons hostel lag in het gebied Ubud. Overal waar je keek waren perfect groene rijstvelden. Ook zouden er ergens geweldige watervallen zijn, maar onderweg daar naartoe vloog iemand van de groep met zijn scooter uit de bocht. Het viel allemaal gelukkig wel mee, maar we zijn toch maar terug gegaan naar het hostel. De volgende dag deden we nog een poging en hebben we wél de gigantische watervallen bereikt. Ook gingen we naar een plek met mooie rijstterrassen en the Monkey Forest; een bos vol met brutale aapjes.
We vonden dat we toe waren aan wat luxe, dus onze volgende bestemming was een geweldig heerlijke villa in Changgu! Via AirBnB voor een prikkie een geweldig huis, met zwembad en een keuken! Eindelijk koken! Alleen al het boodschappen doen was geweldig. Nog nooit hebben we zo genoten van doodgewone pasta pesto. Rond Changgu hebben we nog wat mooie strandjes gepakt (met oa zwart zand!) en een reünie gehouden met iedereen die we de afgelopen dagen waren tegen gekomen; villa poolparty! Heerlijke dagen met echt een geweldige groep mensen!
Helaas ging niet iedereen mee naar de volgende bestemming: Gili Trawangan. Met zijn tweetjes gingen Denise en ik veel te laat van start (maar ja, het was moeilijk afscheid nemen van die villa), dus hadden we de normale boot gemist. Na heel veel gedoe en veel te veel betalen waren we op Lombok ipv Gili. Daar boekten we spontaan een trip naar de Komodo eilanden met nog allerlei andere dingen inbegrepen. Zo ook een luxe accomodatie op Gili T… Het was nog net niet super kut. Ach ja.. het eiland was verder echt geweldig, dus hier konden we nog wel mee leven. Wat ook geweldig was, waren de twee duiken van de volgende dag. Duiken met gigantische schildpadden!! Holy moly! Zie dan nog maar eens normaal te ademen door je buis. Je kon recht boven ze hangen terwijl ze op de bodem lagen te rusten of op het koraal zaten te knabbelen. Heel indrukwekkend!
Na twee dagen Gili begon onze vierdaagse trip naar de Komodo eilanden. Al snel bleek ongeveer ieder woord gelogen door de man die ons de tour had verkocht, maar dat mocht de pret niet drukken. Indonesië bestaat uit duizenden eilanden, dus vier dagen lang voeren we tussen de meest geweldige hoopjes land door. Mooie watervallen, bergen, meren, de mooiste snorkelplekken by far!, roze strand, blauw én wit bioluminescent plankton, dolfijnen!! (twinkelend in het plankton! Magic), komodo Dragons en tamtamtam extreem indrukwekkende enorme mantaroggen! Ik lag een dutje te doen in mijn inimini veel te warme bed, toen een meisje riep: ‘Mantarays!’. Nog nooit ben ik zo snel van mijn bed in de zee gekomen. Doodeng zijn ze met hun gigantische openstaande bek, maar ook geweldig indrukwekkend. Je hoorde een combinatie van angst- en vreugdekreetjes uit ieder zijn snorkelpijpjes komen. Absoluut hoogtepunt van de trip! Samen met de onverwachte dolfijnen bezoekjes natuurlijk.
Om Indonesië goed af te sluiten vlogen we terug naar Bali om nog één keer de hele groep te zien! Moeders vertelde eens dat wij vroeger liever geen vriendjes maakten op vakantie zodat je ook geen afscheid van ze hoefde te nemen… dat waren wijze woorden. Het was vrij kak om iedereen gedag te moeten zeggen! En ook het land... Ik kom zeker nog een keer terug! Al is het maar om een vrachtwagen vol met spullen voor in mijn huis te kopen.
Maar hè, het avontuur gaat verder. Na een nachtje slapen in de tvlounge van het vliegveld en wat uurtjes vliegen was ik dan eindelijk Sri Lanka. Ook dit land Is weer helemaal anders dan anders, dus we zullen het zien!

Terimah Kasi (bedankt) voor het lezen :)

  • 05 April 2016 - 14:36

    Sop:

    Lieeeeeve Jo,

    Het blijft leuk je verhalen te lezen. Dat ga ik toch wel missen als je er weer bent.. Haha nee grapje, want t is natuurlijk veel leuker als je t straks in real life kan vertellen en ons kan vermaken mer je droge humor!! En omygod, melk?! Hoe was ie? Waarschijnlijk niet zo lekker als hier, maar vast goed genoeg na een hele lange tijd niks.
    Zo heerlijk hoe nonchalant en spontaan jullie leventje daar is man, boot gemist, ach doen we toch lekker wat anders.. En overal waar je komt, het is hoe dan ook leuk en weer een avontuur!
    Geniet nog van je laatste weekjes joliboli, en ik heb heeeeel veel zin je weer te zien!

    Veel lieeeeefs

  • 05 April 2016 - 14:38

    René:

    Hetis weer geweldig om te lezen, jolien, Fantastisch al die ervaringen, ik ben stikjaloers.......
    Geniet er nog van!
    Groeten,
    René

  • 05 April 2016 - 14:41

    Sanne:

    LIEVE JO ik zat me vanochtend te bedenken dat het tijd werd voor een nieuwe blog, maar toen bedacht ik me jouw slimme elk-land-een-blog-systeem dus ik wist dat het niet lang meer kon duren, aangezien je nu in 'dit lanka'/'zei lanka'/'ari lanka' bent (echt een moeilijk land voor een iphone). Ik ben een beetje emotioneel geworden van je blog want het klinkt echt te geweldig en ik heb een beetje moeite met het reguleren van m'n jaloezie als ik dit lees en m'n zelfmedelijden als ik me bedenk dat ik ZO WIT ben en ZO SAAI leef hier in nederland. Maar m'n emotionaliteit wordt nog groter als ik me bedenk dat ik je vandaag over 3 weken weer zie en MEGA ga knuffel-pletten en eindelijk je verhalen en foto's in real life kan zien en jij ook lekker puh weer in Nederland zit. Geintje natuurlijk, ik gun je uiteraard al het geluk van de wereld maar ik hoop dat jij toch ondertussen ook wel weer een beeeetje zin hebt om ons te zien en niet meer uit je backpack te leven. DUS: geniet nog van je laatste drie weken en doe alwéééér voorzichtig en alwéééér een hele dikke knuffel vanuit hier EN TOT SNEL!!

  • 05 April 2016 - 14:42

    Sanne:

    aangezien ik zelf geen blog kan bijhouden ben ik geloof ik hierboven maar een soort blog begonnen... sorry voor m'n lange verhaal man!

  • 05 April 2016 - 16:33

    Lianne:

    O my god Jo, wat een verschrikkelijk leven heb jij. Ik ben gelukkig aan het werk, daar kan jouw reis natuurlijk niet aan tippen.. MAAR OVER 3 WEKEN BEN JE THUIIISSSSSSS! Nederland is zooooo veel leuker! Maar dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen, dat weet je zelf ook wel. Geniet van je laatste weekjes, de veel te warme hitte en de vervelende mensen. Ik weet, 3 weken is lang maar dat hou je vast wel vol (vraag me niet hoe). Maar je hebt wel voor hetere vuren gestaan de afgelopen maanden dus komt helemaal goee. Dikke kus! Stiekem ben ik rete jaloers

  • 05 April 2016 - 17:52

    Kungfu Panda:

    Zoals verwacht totaal onverwacht! Goede titel. #backpackerlife
    Maar wel bizar dat je in Indonesie toch minder alles op de bonnefooi kan doen! Deze blog klinkt nog heerlijker dan je vorige blog!! De foto's zagen er ook al super nice uit! Ben ook wel jaloers. Maar misschien minder jaloers als de thuisblijvers. Zoveel landen die we nog moeten zien he.... never ending story
    Bizar dat dit een van je laatste blogs is alweer! Ik moet ook die van mij nog posten. een maand vietnam.. niet te doen! Maar goed, komt wel. Geniet er nog lekker van in Sri Lanka, hoop dat het een goede afsluiter is!!

    Mvg,

    Amanda Sabat Stofsel

  • 07 April 2016 - 08:33

    Marja:

    Jootje, Jootje, wat een avonturen.
    Waar laat je al je herinneringen? Maar goed dat er foto's zijn!
    Je moet echt iets gaan doen met je schrijverstalent.
    Ik sluit me aan bij de vorige reacties: Geniet nog van je laatste weekjes.

    XXXM

  • 07 April 2016 - 15:43

    Iris:

    Liefste Jo! <3

    Hier spreekt een van je trouwste lezers, weliswaar zonder reacties, aangezien jouw verhalen zo overweldigend mooi zijn dat ik er gewoon stil van word. Nu dan, ik heb woorden gevonden. En natuurlijk ook omdat ik JAAAAAAAAAAAAAAA over een uur 6 weken vakantie heb :D Heb ik eindelijk tijd gemaakt voor een reactie.

    Mijn hemel, wat beleef je geweldige avonturen en wat zal je enorm flexibel zijn geworden van zoveel 'tegenslagen' of reizen die anders lopen. Super leuk om te merken dat je op eigen initiatief zo ontzettend veel kunt bereiken! En dan heb je het over Hotsprings, waar mensen een hele vakantie omheen boeken, maar jij vertel erover alsof je even 'naar het winkelcentrum' gaat :D
    Wat bizar dat die chicks een heel ziekenhuis hebben! Kan je niet even een van die vrienden aan mij koppelen? Dan ga ik daar co-schap lopen :)
    Ook alleen daar kun je natuurlijk aanrijdingen krijgen, gelukkig niet op jouw scooter, maar natuurlijk wel met een kokosnootbusje :P
    Wauw en dan te bedenken dat zelfs verkeerde tickets boeken weer opgelost kan worden, gelukkig maar!
    En wat klinkt dat heerlijk zeg, na al dat reizen een paar dagen in een villa mét keuken! Je had zowaar even een huishouden, net hier thuis :D En wat bizaaaaar vet dat je daar gedoken hebt en zoveel moois gezien hebt. Heb ff die mantarays opgezocht he, baaah eeeaaaarhg bij mij zou er een angstkreet uit mn snorkelpijpje komen ;-)

    Wat maak je toch veel moois mee, geniet geniet geniet ook weer van Sri Lanka en al het moois wat je daar ziet! en tot heel gauw in Nederland :D

    Hele dikke knuffel! XXXX


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 33903

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 31 Maart 2019

Zuid-Amerika

27 Oktober 2015 - 26 April 2016

Backpacken door Zuidoost-Azië

22 September 2011 - 18 Maart 2012

New York!

Landen bezocht: