Beautiful Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu Beautiful Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu

Beautiful Bolivia

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

19 December 2018 | Bolivia, La Paz

Ietsjes later dan gepland, maar hier zijn we weer! Dit keer zal ik jullie meenemen op reis door Bolivia. Een maandje geleden kwam ik aan in de stad Sucre, die ook wel ciudad blanca (witte stad) wordt genoemd. Een historisch stadje met, zoals verwacht, allemaal witte huisjes. Heel erg mooi! Ik was nét aangekomen toen ik door familie van Amanda werd uitgenodigd voor de lunch, wat heel erg gezellig was! Gelijk een beetje Spaans kunnen oefenen. Dit kon ik nog een beetje meer doen toen wij naar Fantastic Beasts gingen, in het Spaans... hele toffe film! Verder een beetje gegeten en gebouwen gekeken.
Daarna ging ik door naar Samaipata, een klein klein hippe dorpje. Hier heb ik een oude Inka stad bezocht en een natuurpark waarvan gezegd werd dat het extreem biodivers was, maar ik zag alleen maar varens haha.
De volgende bestemming was Rurrenabaque, van waaruit ik roze rivier dolfijnen wilde spotten, maar dit plaatsje is niet makkelijk te bereiken. Ik ben zo’n 2.5 dag onderweg geweest over modderige paden, stomme stadjes en vieze hotelletjes, maar de echte dolfijnen liefhebber doet wat zij moet doen. Eennaal in Rurre was het zó hard aan het regenen dat ik mij afvroeg of de toer nog wel door kon gaan, maar de drie dagen van mijn jungle/pampas toer was het stralend weer! We hadden een super leuke gids die vanalles wist te vertellen over alle vogels, luiaarden, capibaras, aligators (!) ennnn roze rivier dolfijnen!! Ze zijn dus meer roze wanneer ze gelukkig zijn en een beetje grijs wanneer ze niet zo happy zijn. De eerste twee dagen gingen we op een bootje door de rivier en zagen we heel veel kaaimannen en af en toe een stukje dolfijn, maar op dag drie was daar eindelijk het moment dat je het water in kon met de dolfijnen, wetende dat die kaaimannen niet zo heel veel verder lagen. Het water stonk en was vies, maar ik heb met dolfijnen gezwommen (op Sinterklaas nog wel!) dus het maakt mij niet uit! Droom in vervulling!
Na deze top ervaring was de stad La Paz aan de beurt. De stad ligt op iets van 3600m hoog, waardoor ik nogal ziek werd van de hoogte. Daar bovenop kreeg ik een voedselvergiftiging, dus La Paz was top. Nederlandse bitterballen, traditionele dansen en typische souveniertjes hebben het weer een beetje goed gemaakt!
Alweer de laatste bestemming in Bolivia was Copacabana, een plaatsje aan het meer Titicaca. Super mooi meer met besneeuwde bergen eromheen. Hier zijn twee eilandjes; die van de god van de zon en de maan. Deze zijn heel speciaal voor de locals, maar ik vond ze niet zo bijzonder haha. Wel weer hele mooie uitzichten over het meer! En toen was het alweer tijd voor Peru! Hier heb ik alweer veel beleefd, maar dat komt in een volgend verhaal. Bolivia was mooi en leuk, maar niet iedereen was even aardig voor je. Ik weet niet waarom, maar mensen die je dingen zouden moeten verkopen zijn echt onvriendelijk. All in all was het alsnog een heel leuk land!

Adios amigos x

  • 20 December 2018 - 04:13

    Nicole :

    Aaaah Jo ik ben zo blij voor je dat je met dolfijnen (en kaaimannen omg) gezwommen hebt!! Echt niet normaal leuk! Knap dat je zo'n heftige reis van 2.5 dag hebt doorstaan haha. Het is zo bizar wat jij allemaal hebt gezien, ik heb gister vol trots aan mn collega's laten zien waar je allemaal bent geweest! Geniet ervan Jo!! Dikke kus Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 33908

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 31 Maart 2019

Zuid-Amerika

27 Oktober 2015 - 26 April 2016

Backpacken door Zuidoost-Azië

22 September 2011 - 18 Maart 2012

New York!

Landen bezocht: