Asia expert :) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu Asia expert :) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jolien Nienkemper - WaarBenJij.nu

Asia expert :)

Blijf op de hoogte en volg Jolien

30 Januari 2016 | Thailand, Bangkok

Hallo lieve lezers,

De laatste blog is alweer even geleden, dus hoog tijd voor een update! Mijn vorige blog typte ik in Laos, dus daar zal ik verder gaan :).

In Luang Prabang zijn enorm veel tempels, dus die ben ik ongeveer allemaal af gegaan. Allemaal mooi, allemaal prachtig, maar inmiddels heb ik wel een beetje een tempeloverflow. Ook was er een Ethnic Fashion Show, waar allemaal jongens en meisjes de traditionele lokale kleding lieten zien. Heel kleurrijk! De volgende dag heb ik mij hier verder in verdiept in het Traditional Arts & Ethnology Museum. Hier heb ik geleerd dat sommige stammen lieve kleine vrolijk versierde hoedjes geven aan hun baby om zo te boze geesten te foppen door hun te laten denken dat het bloemen zijn… ja. Die avond was het oudejaarsavond, dus met een paar meisjes van het hostel zijn we naar de enige club gegaan die nog na 23:30 open was. Het was iets, maar niet de meest denderende oud en nieuw die ik ooit heb gehad. Maar goeeed.
Vang Vieng was de volgende stop op mijn reis. ‘s Ochtends was ik in de haast bijna mijn backpack vergeten, maar hier dacht ik al snel niet meer aan toen ik naar het uitzicht keek. Hoog door de bergen en kleine dorpjes; absoluut de mooiste busreis van allemaal! In Vang Vieng komen veel toeristen om alleen maar te feesten en dan de hele dag in de ‘friends cafés’ te hangen waar 24/7 friends aan staat, dus om een beetje hier aan mee te doen zijn we daar ook maar gaan eten. De volgende dag ging ik met een NLs meisje naar dé Blue Lagoon. Bomvol met locals die daar een vrije dag kwamen vieren. De Lagoon was niet zo geweldig, maar erachter lag een mooie grot vrijwel geheel in het donker waar wij met onze hippe hoofdlampjes in zijn geweest. Het was af en toe nog best eng! Na nog wat in en rond Vang Vieng te hebben gekeken wilde ik door naar volgend dorp, maar de bus stopte daar opeens niet meer, dus dan maar verder naar Luang Nam Tha. In de nachtbus ontmoette ik een Canadees meisje waarmee ik direct bij aankomst een tweedaagse trekking heb geboekt. Dus na 0 slaap trok ik mijn schoentjes aan om eens even zes uur te gaan lopen. Omdat we te laat vertrokken waren werd het gelukkig iets korter. Voor het eten kwamen we aan in een dorpje in de bergen waar we zouden overnachten. Het voelde een beetje gek om hier te lopen, aangezien er in dit dorp heel veel toeristen komen om alleen maar een beetje naar de bewoners te kijken. ‘s Avonds werd het redelijk koud, dus kwamen er allemaal kleine kindjes uit het dorp om vuur voor ons te maken. Ze gingen een beetje tikkertje spelen rond het vuur en eroverheen springen… niemand die het wat kon schelen. In NL gaat dat toch anders. Het was vrij magisch; een kampvuur, hoog in de bergen, onder de meest geweldige sterrenhemel! De volgende dag begonnen we bij een schooltje waar mede-trekkers speelgoed uit gingen delen; de kinderen werden helemaal wild! Het was een beetje gek om te zien hoe ze daar gingen vechten om een paar knikkers. Daarna begon een iets pittigere trekking, waarbij ik dan denk; ik hou helemaal niet van lopen, waarom doe ik dit? Maar uiteindelijk is het het toch waard als je om je heen kijkt en alleen maar jungle ziet!
Toen heb ik de meest onduidelijk reisdag ooit gehad; tuktuk, wait, bus, wait, tuktuk, bus, border, bus, tuktuk... maar toch kwam in aan in Chiang Rai, Thailand! Ook in Chiang Rai heb ik een trekking gedaan langs hilltribes waarbij we in de jungle hebben gekookt met alle keukengerei geheel van bamboo! Omnomnom. Chiang Rais main attraction is the White Temple, dus die heb ik bezocht! Een bizarre, compleet witte tempel met zilveren spiegeltjes. Raar maar mooi! Ik was oertraag die dag, dus verder nada gedaan! Na Chiang Rai, kwam Pai! Pai is heerlijk chill en daar was ik aan toe. Ik was zo moe! Het reizen begon een beetje vermoeiend te worden dus ik wilde het even rustig aan doen! Beetje jammer was dat ik (samen met de rest van het hostel) een voedselvergiftiging kreeg, dus ik kreeg iets meer rust dan ik had gewild… De twee dagen na een wc-dagje heb ik met twee meisjes heerlijk aan het zwembad gelegen. Met een van die meisjes ben ik verder gegaan naar Chiang Mai! Daar heb ik weer een hele hoop tempels bekeken. Zoals sommigen weten was ik als kind enorm fan van alles wat glitterde en glinsterde (moeders noemde mij ook wel Ekster), maar stiekem geniet ik nog steeds van alle glimmende spiegeltjes en steentjes waar de tempels mee zijn bedekt. Bij één van die tempels heb ik tijdens een ‘monkchat’ een uur met een monnik gepraat over hoe zijn leven eruit ziet, en dat was zeer interessant! Na het gebruikelijke mediteren en langs de huizen gaan voor eten ging hij een uur op facebook en daarna een uur studeren op YouTube. Dit houdt in dat je gaat zoeken: ‘How to be a good monk’, ‘How to meditate’, ‘History of Buddhism’ en dat soort dingen. Zo makkelijk is het. Daarnaast doet hij dan ook nog wel twee studies, maar dat is bijzaak. Al deze moderne dingen maken hem een ‘city monk’, terwijl diegene die alleen maar eten, slapen en mediteren ‘forest monks’ worden genoemd. En zo heb Ik nog veel meer geleerd die dag. Ook heb ik een hele leuke cookingclass gevolgd in Chiang Mai, dus nu ben ik expert in Thais eten
Voordat ik naar Bangkok ging voor mijn vlucht naar Myanmar (!), heb ik nog een stop gemaakt in Sukhothai. Hier waren ruïnes van een eens prachtige stad en ook een festival ter ere van the great king Naresuan, je weet wel. Dit was een vrij groot spektakel met een mooie voorstelling over hoe de koning Sukhothai had veroverd na een gevecht op een olifant.
En toen was daar alweer mijn laatste dag Thailand. Precies drie maanden na vertrek was ik weer terug in de stad waar het begon; Bangkok. Grappig hoe compleet anders ik het de tweede keer ervaren heb, helaas wel maar voor één avondje. Het volgende land op de planning was Myanmar! Hier ben ik nu ongeveer een week (met Amanda!), maar aangezien hier zoveel over te vertellen is, komt dat de volgende keer wel!

Hugs en kisses,
Jolien

  • 31 Januari 2016 - 14:49

    Sanne:

    Jo heeeeerlijk verhaal weer! Dat stukje over die hoedjes zodat 'geesten' denken dat kinderen bloemetjes zijn '... ja.' Ik hoor het je gewoon zeggen! Ik vind het zo knap dat je alles gewoon doet! Zoals die trekking zonder slaap en dan in zo'n bergdorpje enzo, super gaaf natuurlijk maar volgens mij zou ik helemaal panisch worden van alles haha. En jij doet het gewoon en geniet ervan, ik ben trots op je! Die spiegeltjes op de tempel klinkt super gaaf, ik stel me er een soort van discobol bij voor, maar dan in tempelvorm. Ook heel gaaf dat je met een monk hebt gepraat! Klinkt alsof ik zo ook wel monnik kan worden.. dat uur op facebook is er al, uur op youtube lukt vaak ook wel haha. Geniet er nog van samen met pan en ik kijk alweer uit naar het volgende heerlijke verhaal! XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX mis je!!

  • 01 Februari 2016 - 13:29

    Theo + Marja:

    Ha Ekster,

    Mooi te lezen hoe jij geniet. Leuk dat je ook de achtergronden een beetje probeert te snappen.
    Ik begrijp wel dat je ook af en toe een dagje zwembad wil doen; al dan niet geholpen door een voedselvergiftiging.
    Veel en blijf indrukken opdoen!!

    XXXM

  • 01 Februari 2016 - 21:05

    Sopdop:

    Halloooo Joliboli,

    wat een fijn verhaaltje weer om te lezen! En inderdaad wat San zegt,
    veel dingen die je hier typt hoor ik je gewoon precies zeggen haha.
    Mensen kinderen wat maak jij toch een hoop mee! Vind het nog steeds zo bizar
    dat jij gewoon 6 maanden lekker kan doen waar je zin in hebt en zo veel tofs
    meemaakt en ziet!! En dat ook nog eens (grotendeels) alleen! Jo Powerrrrr.
    En hoe leuk dat je nu samen met Pan bent, wel gek om elkaar dan na al die maanden
    in fucking Myanmar te zien haha.
    Ben heel benieuwd naar je nieuwe verhaal met alle avonturen met Pan (inclusief de vermissing van 3 uur natuurlijk..).
    Een Friends café, wie bedenkt dat nou weer?! Heb je ook al een kattencafé (mijn favoriet!) gehad eigenlijk?

    Genieeeeeeeeeet nog lieve Jo, de tijd gaat mega snel, dus voor je het weet zit je weer hier.
    Dikke kus

  • 01 Februari 2016 - 21:53

    Lianne:

    Joeeee! Wat een leuk verhaal! nog 4 maandjes en dan mag ik ook eindelijk je verhalen in het echt zien!! Binnekort maar weer eens een x skypen! xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 33971

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 31 Maart 2019

Zuid-Amerika

27 Oktober 2015 - 26 April 2016

Backpacken door Zuidoost-Azië

22 September 2011 - 18 Maart 2012

New York!

Landen bezocht: